Vedtægter for Langeskov Borgerforening
§ 1 – Foreningens navn og formål
Foreningens navn er Langeskov Borgerforening, og dens formål er at samle medlemmerne til arrangementer af selskabelig og kulturel karakter.
§ 2 – Upartiskhed
Foreningen er upartisk.
§ 3 – Medlemskab
Som medlem optages:
- A) Enhver borger bosiddende i gl. Langeskov Kommune eller omegn.
- B) Borgere med tilknytning til Langeskov, herunder børn eller børnebørn af medlemmer i Langeskov Borgerforening.
- C) Personer, der skønnes gavnlige for foreningen, kan optages af bestyrelsen.
Medlemskabet dækker hele husstanden og bevares ved eventuel fraflytning fra kommunen.
§ 4 – Kontingent
Kontingentet fastsættes årligt på generalforsamlingen og betales forud.
§ 5 – Anvendelse af midler
Foreningens midler anvendes til selskabelige og kulturelle arrangementer samt til udvikling af foreningens virke, som bestyrelsen vurderer formålstjenstligt.
§ 6 – Udmeldelse
Udmeldelse af foreningen sker ved skriftlig henvendelse til kassereren. Indbetalt kontingent refunderes ikke.
§ 7 – Arrangementer
Bestyrelsen bestemmer, hvornår der skal afholdes arrangementer, dog mindst to selskabelige og/eller kulturelle arrangementer om året.
§ 8 – Bestyrelse
Foreningen ledes af en bestyrelse på syv medlemmer, valgt ved simpelt stemmeflertal på generalforsamlingen. Kandidater til bestyrelsen, suppleanter eller revisorposter indstilles til formanden senest otte dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen konstituerer sig selv, og valgperioden er to år, fordelt på lige og ulige år.
§ 9 – Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og afholdes hvert år inden april måneds udgang. Indkaldelse sker med mindst 14 dages varsel, skriftligt eller i pressen. Forslag til dagsorden indsendes otte dage før generalforsamlingen.
Dagsorden:
- Valg af dirigent
- Årsberetning
- Fremlæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af bestyrelse
- Valg af revisor
- Eventuelt
Afstemninger kan være skriftlige, og der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
§ 10 – Regnskab
Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31. december.
Stk. 1
Hvis de valgte revisorer ikke kan godkende regnskabet rettidigt, kan bestyrelsen anvende en ekstern revisor.
§ 11 – Ekstraordinær generalforsamling
En ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen eller ved skriftlig begæring fra 25 medlemmer. Generalforsamlingen afholdes senest 20 dage efter begæringens modtagelse, og indkaldelsen sker med mindst otte dages varsel.
§ 12 – Lovændringer
Lovændringer kræver, at over 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer for forslaget. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
§ 13 – Referater og medlemsliste
Referat føres af generalforsamlingen og bestyrelsesmøderne. Kassereren fører medlemsliste og regnskab, og kontantbeholdningen begrænses til nødvendige midler for driften.
§ 14 – Bestyrelsens ansvar
Bestyrelsen er ansvarlig for foreningens midler og forsvarlig ledelse i henhold til vedtægterne.
§ 15 – Opløsning af foreningen
Foreningen kan ikke opløses, så længe mindst 25 medlemmer ønsker dens fortsatte eksistens. Beslutning om opløsning kræver en ekstraordinær generalforsamling og 2/3 flertal.
§ 16 – Anvendelse af formue ved opløsning
Generalforsamlingen træffer beslutning om anvendelsen af foreningens formue ved opløsning.
Foreningen er stiftet den 25. august 1924. Vedtægtsændringer: 21. april 1988, 25. februar 1998, 13. marts 2002, 8. marts 2006, 13. marts 2012, 13. marts 2018 og senest 21. marts 2023.